الزامات کلین روم یا اتاق تمیز چیست؟

همانطور که در مقالات مختلف مطالعه نموده اید، یک کلین روم (اتاق تمیز) ترکیبی از طراحی ویژه مهندسی، ساخت، کنترل نهایی و عملیاتی (راهبرد کنترل) است که برای تبدیل یک سایت یا فضای معمولی به یک فضای کلین یا یک اتاق تمیز لازم است. در این مقاله شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان سعی خواهد شد مشخصات و ویژگی مطلوب برای یک کلین روم نظارتی که مواد شیمیایی قوی یا مواد بیولوژیکی فعال یا خطرناک تولید نمی کند را برای علاقه مندات و پژوهشگران در این حوزه توضیح دهیم. اگر الزامات کنترولی مهمی از طرف سازمان غذا و دارو و یا تجهیزات پزشکی ارائه شده باشد، الزامات تعیین شده متفاوت از یک مقاله مانند این است. از نظر دارویی ، کلین روم آن اتاقهایی هستند که مطابق با الزامات GMP راهنمای اتحادیه اروپا و PIC / S GMP و سایر استانداردها و راهنمایی ها مطابق با بهداشت سازمان لازم هستند.

 

حال این سوال مطرح است که چرا من به یک کلین روم نیاز دارم؟

برای الزامات کلین روم دستورالعمل GMP برای تولید محصولات دارویی غیر استریل در "کلین روم" در EU و PIC / S (به عنوان مثال TGA) وجود ندارد ، اما ما از اتاق تمیز استفاده می کنیم که به طور موثر با هوای فیلتر شده تهویه می شوند ، جایی که محصولات یا ظروف تمیز و باز در معرض قرار بگیرند. از طرف دیگر ، برای تولید محصولات دارویی استریل ، اتاق تمیز اجباری است ، همانطور که در ضمیمه 1 GMP های اتحادیه اروپا و PIC / S تعریف شده است. این پیوست علاوه بر محدودیت غلظت ذرات معلق در هوا که برای طبقه بندی اتاق تمیز استفاده می شود ، تعدادی از الزامات کلین روم را نیز یطور آپشنال نیز تعریف می کند.
به طور خلاصه ، اگر یک محصول دارویی غیر استریل تولید می کنید ، باید در طبقه بندی یا درجه بندی مناطق تمیز خود بسیار مراقب باشید ، به عنوان مثال طبقه بندی یک اتاق تمیز به عنوان "درجه D". اگرچه یک کد لازم نیست ، بسیاری از تنظیم کنندگان نظیر TGA استرالیا از شما انتظار دارند که تمام الزامات اتاق درجه G را کاملاً رعایت کنید ، حتی اگر این مورد کد GMP نباشد. اگر اتاق را به عنوان درجه D طبقه بندی کرده اید ، باید با عواقب و هزینه های حفظ این سطح از تمیز بودن کلین روم در حین کار تامین کنید.


کدام سطح از الزامات کلین روم نیاز من را مرتفع میکند؟

اگر شما تولید کننده محصولات دارویی غیر استریل هستید ، باید استانداردهای اتاق تمیز یا منطقه تمیز خود را با استفاده از استانداردهای ملی و بین المللی تعریف کنید. معمولاً تولیدکنندگان کلاس استاندارد غلظت ذرات معلق در هوا مانند ISO 14644-1 ISO 8 (در حالت استراحت) ، روکش کلیپ و استراتژی موثر فشار ، تعریف طرح "راهرو تمیز" یا طرح "راهرو کثیف" را تعریف می کنند.
اگر شما تولید کننده محصولات دارویی استریل هستید ، باید GMP های EU یا PIC / S ، یعنی پیوست 1 را دنبال کنید.


"راهرو تمیز" یا "راهرو کثیف"؟

هنگام در نظر گرفتن موثر فشار ، مهندسان داروسازی باید یک فلسفه طراحی را برای داشتن "یک راهرو تمیز" یا یک "راهرو کثیف" در نظر بگیرند ، که اکنون ما به عنوان مثال توضیح خواهیم داد. به طور معمول ، محصولات دارویی با رطوبت کم مانند قرص ها یا کپسول ها خشک و گرد و غبار هستند ، بنابراین به احتمال زیاد خطر آلودگی متقاطع قابل توجه است. اگر دیفرانسیل فشار منطقه "کلین روم" به راهرو مثبت باشد ، پودر از اتاق خارج می شود و به راهرو وارد می شود ، و احتمالاً سپس به اتاق تمیز درب بعدی منتقل می شود. خوشبختانه ، بیشتر فرمولاسیون های خشک به راحتی از رشد میکروبی پشتیبانی نمی کنند ، بنابراین به عنوان یک قاعده کلی و الزامات کلین روم ، قرص ها و پودرها در تاسیسات "راهرو تمیز" ساخته می شوند ، زیرا میکروارگانیسم های فرصت طلب شناور در راهرو، محیطی را برای رشد نمی یابند. این بدان معنی است که الزامات کلین روم معین نموده که بایستی اتاق ها به راهرو فشار منفی داشته باشد.
در صورتی که در یک اتاق تمیز اقدام به نولید داروهای آسپتیک (فرآوری شده) ، استریل یا بار زیستی و مایعات کم نمایید، میکروارگانیسم های فرصت طلب معمولاً محیط حمایتی را پیدا می کنند که در آن شکوفا می شود ، یا در مورد یک محصول فرآوری شده به صورت شکم آور ، یک میکروارگانیسم منفرد می تواند فاجعه بار باشد. بنابراین الزامات کلین روم تعیین می نماید که این امکانات معمولاً با "راهروهای کثیف" طراحی می شوند زیرا می خواهید میکروارگانیسم های بالقوه را از اتاق تمیز دور نگه دارید. برخلاف پودرها ، قطرات مایع به طور کلی "جهش" نمی کنند و در اطراف مرکز شناور می شوند.

اگر محصولات یا مواد اولیه بسیار قدرتمند باشند ، که باعث مسائل ایمنی و بهداشت شغلی می شوند ، یا اگر احتیاج به مهار بیولوژیکی داشته باشند ، طراحی ها می توانند پیچیده شوند. این موارد خارج از مبانی اصول اتاق تمیز است ، خواندن مقاله های دیگر شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان در مورد امکانات اختصاصی می تواند به شما کمک کند. اگر می خواهید بیشتر بدانید ، طراحان اتاق تمیز ما می توانند به شما کمک کنند.

 

اتاق تمیز و کلین روم چیست؟


یک سوال به ظاهر ساده اینکه درب اتاق تمیز به کدام طرف باید باز شود؟

تا زمانی که جک درب اتاق تمیز برای کمک به بسته شدن درب ندارید ، باید با فشار بیشتر درها به داخل اتاق باز شوند. درب های دو برگ به دلیل کم شدن تدریجی فنرهای درب و نشت هوا در بین اتاق ها در سطوح خارج از پارامترهای طراحی ، به دلیل از بین رفتن تعادل دیفرانسیل اتاق مشهور هستند.

الزامات کلین روم به طور خاص بیان می کند که درهای کشویی در گیاهان استریل مجاز نیستند زیرا به طور معمول فرورفتگی های غیر قابل پاک سازی ، برآمدگی ها و فرو رفتگی ها را ایجاد می کنند. به همین دلایل نیز نباید از آنها در امکانات غیر استریل استفاده شود.


منابع آلودگی در یک اتاق تمیز چیست؟

لازم به ذکر است که کلین روم به طور کلی آلودگی را از بین نمی برند، آنها را تا حد قابل قبولی کنترل می کنند.

نگرانی واقعی ما در واقع آلودگی میکروبی در بیشتر موارد است. به طور سنتی این فناوری برای اندازه گیری مستقیم آلودگی میکروبی در زمان واقعی وجود نداشت، بنابراین از "تمام ذرات معلق در هوا" استفاده شده و برون یابی می شود یا فرض می شود نماینده خطر احتمالی آلودگی میکروبی در هوا باشد.

بنابراین GMP در تلاش برای کنترل "آلودگی میکروبی" احتمالی منابع ذره ای را تعریف و کنترل می کند.
پرسنل حاضر در یک اتاق تمیز به طور معمول بالاترین منبع ذرات معلق در هوا و یا خطر آلودگی میکروبی هستند ، بنابراین لباس مناسب و محدود کردن تعداد کارکنان در یک اتاق باید به دقت کنترل شود تا در طراحی الزامات کلین روم باشد.
بنابراین چه چیزی یک اتاق تمیز را به "اتاق تمیز" تبدیل می کند؟

اتاق های تمیز و مناطق تمیز در GMP به عنوان مشخصات زیر تعریف شده اند.

سه چیز وجود دارد که یک کلین روم را "تمیز" نگه می دارد:

  • سطوح داخلی کلین روم و وسایل داخل آنها.
  • کنترل و کیفیت هوا از طریق کلین روم ؛
  • نحوه کار در کلین روم (به عنوان مثال تعداد کارکنان).

هر یک از سه مورد بالا به یک اندازه مهم هستند. بیایید جزئیات آنها را بررسی کنیم:


1. سطح داخلی

برابر الزامات کلین روم برای مطابقت با GMP و دستیابی به مشخصات پاکیزگی، تمام سطوح یک اتاق تمیز باید "صاف و ضد نفوذ" باشد، و همچنین آلودگی خود را ایجاد نکنید، به عنوان مثال، گرد و غبار ایجاد نکنید، یا پوست، پوسته پوسته شدن، خوردگی یا مکانی برای تکثیر میکروارگانیسم ها فراهم نکنید
بایستی تمیز کردن آسان باشد، به عنوان مثال، تمام سطوح به راحتی در دسترس باشد، نباید هیچ برآمدگی یا فرو رفتگی وجود داشته باشد.
سطوح داخلی سفت و محکم هستند و به راحتی چین نمی خورند ، ترک نمی خورند ، خرد نمی شوند.

انواع متنوعی از گزینه های مناسب برای مواد مختلف وجود دارد ، از پوشش گران قیمت گرفته ، یا بهترین و خوشایندترین گزینه شیشه است ، به عنوان مثال ، در انتهای راهرو. از جمله ارزان ترین گزینه ها می توان تخته گچی با پوشش اپوکسی دو گلدان و مجموعه ای از گزینه های دیگر نیز موجود است.

 

الزامات اتاق تمیز

 

2. جریان هوا را تمیز کنید

کلین روم به هوای زیاد و معمولاً در دما و رطوبت کنترل شده احتیاج دارند. این بدان معناست که در اکثر تاسیسات، اتاق تمیز واحد هواساز (AHU) بیش از 60٪ کل توان سایت را مصرف می کنند. به عنوان یک قانون کلی، هرچه تمیزتر بودن اتاق تمیز باشد، هوای بیشتری برای استفاده نیاز دارد. برای کاهش هزینه های تغییر دما یا رطوبت محیط ، AHU یا سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که (درصورت مجاز بودن ویژگی های محصول) حدود 80٪ هوا را از طریق اتاق گردش می دهند ، آلودگی ذرات را همانطور که ایجاد می شود از بین می برند و در عین حال دما و رطوبت را پایدار نگه می دارند.
ذرات (آلودگی) در هوا به اطراف شناور هستند. اکثر ذرات معلق در هوا به آرامی ته نشین می شوند و سرعت ته نشینی به اندازه آنها بستگی دارد.

یک سیستم کنترل هوا به خوبی طراحی شده باید هوای تمیز فیلتر شده "تازه" و "چرخشی" را به گونه ای و با سرعت به داخل اتاق تمیز برساند تا ذرات را از اتاق بیرون بکشد. بسته به ماهیت عملیات ، هوای خارج شده از اتاق معمولاً از طریق سیستم انتقال هوا در جایی که فیلترها ذرات را از بین می برند ، دوباره گردش می کنند. سطح بالایی از رطوبت ، بخارهای مضر یا گازهای حاصل از فرآیندها ، مواد اولیه یا محصولات نمی توانند دوباره در داخل اتاق چرخانده شوند ، بنابراین هوای این اتاق های تمیز اغلب به هوا خنک می شود و سپس 100٪ هوای تازه به داخل ساختمان وارد می شود.

اتاق ها در حین کار معمول، مانند اتاق نمونه برداری یا داروخانه ، گاهاً مقادیر زیادی ذرات معلق در هوا را تجربه می کنند. در این موارد، برای جلوگیری از آلودگی متقاطع ، باید بین عملیات به سرعت اتاق تمیز شود.

حجم هوای وارد شده به یک اتاق تمیز به شدت کنترل می شود و همچنین حجم هوای خارج شده نیز کنترل می شود. بیشتر اتاق های تمیز با فشار بیشتری به جو کار می کنند که با غوطه وری حجم بیشتری از هوا در فضای تمیز نسبت به تأمین هوای خارج شده از اتاق حاصل می شود. فشار بیشتر باعث می شود هوا از زیر درب یا از طریق شکافها یا شکافهای ریزی که به طور حتم در هر اتاق تمیز وجود دارد ، خارج شود.

برابر الزامات کلین روم به عنوان یک قاعده کلی ، در داخل یک اتاق تمیزترین اتاق باید با بیشترین یا کمترین فشار کار کند.

یک سیستم حمل و نقل هوا مناسب باعث می شود که هوا در کل کلین روم حرکت کند. کلید طراحی خوب اتاق تمیز ، مکان مناسب محل ورود هوا (تأمین) و خارج شدن آن (اگزاست) است.


هوا و هوای خروجی (برگشتی) را تأمین کنید

موقع قرار دادن مشبک های تأمین کننده و خروجی (برگشتی) هوا باید بیشترین اولویت را در هنگام تخلیه اتاق تمیز داشته باشد. شبکه (از سقف) و مشبک های برگشتی هوا (در سطح پایین) باید در دو طرف مخالف اتاق تمیز قرار گیرند ، تا اثر جریان "پلاگین" را تسهیل کند. به عنوان مثال اگر اپراتور باید از یک محصول با قدرت بالا محافظت شود ، جریان باید از اپراتور دور باشد.
برای فرآیند استریل یا آسپتیک که به هوای درجه A نیاز دارند ، جریان هوا معمولاً جریان پلاگین را از بالا به پایین تقلید می کند و یک جهته یا "چند لایه" است. باید اطمینان حاصل شود که "اولین هوا" قبل از تماس با محصول هرگز آلوده نشود.


اداره یک کلین روم

موثرترین راه برای حفظ کیفیت هوا در یک اتاق تمیز کار و نگهداری صحیح آن است.

این شامل موارد زیر است:

• مقدار آلودگی احتمالی را که از عملیات تولید شما خارج می شود به حداقل برسانید
• کنترل دقیق دسترسی به اتاق تمیز فقط برای پرسنل آموزش دیده و محدود کردن تعداد ، زیرا حتی اپراتورهای آموزش دیده مهمترین منبع آلودگی اتاق تمیز هستند
• نظافت منظم تأسیسات خود را به روشهای دقیق کنترل شده انجام دهید
• تعمیر و نگهداری منظم امکانات و تجهیزات
• نظارت منظم بر فیلترهای هوا و جریان هوا و تایید مجدد مکرر اتاق تمیز.

 

طراحی و ساخت اتاق تمیز

 

برخی اصطلاحات در الزامات کلین روم

برخی اصطلاحات اصطلاحات پاکیزه، اختصارات و جنبه های فنی برای مکالمه بعدی با همکاران مهندسی دارویی خود را در زیر آورده اید.

 

میزان تغییر هوا

این به تعداد دفعات تغییر هوا در یک کلین روم اشاره دارد. این به سادگی با در نظر گرفتن حجم کل هوای وارد شده به اتاق تمیز در طی یک ساعت و تقسیم آن بر حجم اتاق محاسبه می شود. این به صورت تغییرات هوا در ساعت (ACH) بیان می شود و برای اتاق های تمیز ، به طور معمول بین 20 تا 40 تغییر هوا در ساعت است.


  • نوع اتاق ACH
  • آشپزخانه های تجاری و توالت 15-30
  • اتاق های سیگار کشیدن 15-15
  • آزمایشگاه ها 6–12
  • کلاسهای درس 3–4
  • انبارداری 1–2

 

میکرون

میکرون (یا میکرومتر) یک میلیونم متر است. موی انسان حدود 100 میکرون ضخامت دارد. ذرات کمتر از 50 میکرون با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. باکتری ها 1 یا 2 میکرون اندازه می گیرند.

 

فیلترهای HEPA

HEPA مخفف هوای ذرات با بازده بالا است. فیلترهای HEPA یکی از مهمترین عناصر اتاق تمیز است. آنها از یک فیلتر بزرگ جعبه ای تشکیل شده اند که ذرات معلق در هوا را در اندازه های خاص بسیار کارآمد از بین می برد. برای اطمینان از اینکه هنوز یکپارچه نیستند ، باید مرتباً کنترل و آزمایش شوند.

فیلترهای HEPA از حصیری از الیاف مرتب شده تصادفی تشکیل شده اند که به طور معمول از فایبرگلاس با قطرهای بین 0.5 تا 2.0 میکرون تشکیل شده اند. عوامل اصلی موثر بر عملکرد قطر فیبر ، ضخامت فیلتر و سرعت چهره فیلتر هستند.

 

آزمایش ذرات روغن پراکنده / تست یکپارچگی

آزمایش ذرات پراکنده روغن یا تست یکپارچگی یک روش آزمایش برای اطمینان از این است که فیلتر HEPA از مشخصات کارایی خود برخوردار است و به درستی در قاب خود نشسته و مهر و موم شده است.

 

ایرلاک

ایر لاک کلین روم اتاقی است که در آن پرسنل ، مواد یا تجهیزات به محیط تمیزتر منتقل یا خارج می شوند. این اندازه می تواند به اندازه یک "کمد" کوچک ، یا یک اتاق بزرگ باشد که در آن پرسنل به لباسهای اتاق تمیز وارد و خارج می شوند ، یا جایی که یک لیفتراک می تواند وارد شود.

 

طبقه بندی اتاق تمیز - کلاس ISO

این به سطح تمیز بودن ذرات کلین روم بر اساس تعدادی از ذرات معلق در هوا با اندازه مشخص در هر متر مکعب اشاره دارد. ISO 8 سطح اولیه اتاق تمیز است. یک اتاق تمیز استریل برای صنعت داروسازی نیاز به دستیابی به ایزو 5 دارد. کلاسهای بهتر از ایزو 5 ، یعنی ایزو 4 معمولاً فقط برای صنایع الکترونیک مورد نیاز است.


الزامات کلین روم و طبقه بندی اتاق تمیز یا ISO؟

درجه A تا D فقط به تمیز بودن کلین روم برای محصولات استریل اشاره دارد، این درجه ها می توانند مربوط به کلاس های ISO باشند، اما یکسان نیستند.

طبقه بندی 100 ، 10،000 و 100،000 به طور معمول به کلاسهای خارج شده FED-STD-209 E مربوط به تمیز کردن ذرات معلق در هوا در مناطق تمیز و مناطق تمیز اشاره دارد که در 29 نوامبر 2001 توسط اداره خدمات عمومی ایالات متحده (GSA) لغو شد.

این با استاندارد بین المللی ISO 14644 ،Cleanroom ها و محیط های کنترل شده جایگزین شد - قسمت 1: طبقه بندی تمیزی هوا و قسمت 2: مشخصات آزمایش و نظارت برای اثبات تطابق مداوم با ISO 14644-1.


نرخ بازیابی اتاق تمیز

مدت زمانی که از یک رویداد آلودگی به اتاق می رسد تا سطح تمیزی طراحی شده خود را مطابق با الزامات GMP بدست آورد.

 

نرخ بازیابی اتاق تمیز


شمارش ذرات کلین روم

مطلع هستید که آزمایشی که حجم ثابت هوا را نمونه برداری می کند و برابر الزامات کلین روم ذرات معلق در هوا را از نظر اندازه تصفیه می کند و فیلتر می کند به آزمایش شمارش ذرات نامیده می شود. این کار در زمان های مختلف انجام می گیرد که می توان به زمانی که اتاق تمیز "در حال استراحت" یا "در حال کار" باشد اشاره نمود. برای عملیات دارویی ، تعداد ذرات موجود زنده (زنده) و غیر زنده (غیر زنده) موجود در هوا انجام و شمارش می شود. این کار به عنوان بخشی از صدور گواهینامه کلین روم و هنگام نظارت منظم بر محیط انجام می گیرد.


گواهینامه کلین روم برابر الزامات کلین روم

گواهینامه Cleanroom یک سری آزمایشات است که برای نشان دادن اینکه یک اتاق تمیز طبق کلاس یا درجه مورد نیاز خود کار می کند انجام می شود و شما یک گواهینامه صادر شده توسط یک تستر صالح دارید.
در انتها شما می نوانید در هر زمینه ای با مشاوران و مهندسین شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان در ارتباط بوده و کلیه نیازهای خود را از طراحی، اجرا و ساخت یک اتاق تمیز برابر الزامات کلین روم در ابعاد جهانی در ارتباط باشید.

 

امتیاز دهید :