فیلتر هپا چیست ؟

فیلتر هپا چیست؟ اتاق تمیز یا کلین روم در محیط ها یا خطوط تولید که حساسیت بالایی دارند و نباید گرد و غبار، میکروب های هوازی، ذرات معلق و بخارات شیمیایی در آن محیط ها باشند کاربرد دارد.

 شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان طراح و تولیدکننده انواع تجهیزات اتاق تمیز با بهترین کیفیت می باشد. فیلتر هپا به نظر پیچیده می رسد، اما  به این تصور پیچیدگی ندارند.

فیلتر های هپا در دهه 1940 و هنگامی که دانشمندان در حال تولید بمب اتمی بودند، اختراع شدند و آنها فقط حصیری از الیاف به صورت تصادفی تر ساخته شده هستند که از شیشه یا مواد مصنوعی تولید شده اند. مواد مصنوعی استفاده شده در فیلتر هوای هپا مشابه آنچه در تی شرت های با قابلیت خشک شدن سریع به کار برده می شود هستند.

فیلتر هپا

از طرف دیگر، فیلترهای فایبرگلاس از شیشه ساخته می شوند، این به معنای موادی مانند سیلیس، آلومینا، اکسید کلسیم، اکسید بور، اکسید منیزیم و اکسید سدیم است.

آنچه در مورد فیلترهای هوا HEPA مهم است این است که در جذب تقریباً هر اندازه ذرات بسیار باور نکردنی است. آنها می توانند ویروس، باکتری، گرده، PM2.5، مواد آلرژی زا و غیره را جذب کنند.

فیلترهای hepa

فیلترهای هوا HEPA مهمترین جز لاینفک در هر دستگاه تصفیه هوا هستند.

فیلترهای hepa چیست

برای دیدن اینکه الیاف به طور تصادفی تراز شده اند، در اینجا یک تصویر نزدیک از فیلتر HEPA که برای تصفیه هوا استفاده می شود در کنار آن نمایی در سطح نانو با کمک میکروسکوپ نشان داده شده است.

نمای میکروسکوپی فیلتر هوا هپا HEPA

نمای میکروسکوپی فیلتر هوا هپا HEPA

 

چه چیزی باعث می شود فیلتر به فیلتر HEPA تبدیل شود؟

خوب، بنابراین اگر فیلترهای HEPA در دهه 1940 اختراع شده اند و هیچ چیز جذابی نیست، پس چه چیزی فیلترهای قدیمی را به فیلتر HEPA تبدیل می کند؟ به نظر می رسد که استفاده از اصطلاح "HEPA" مجموعه ای دقیق از الزامات را دربر دارد. در اروپا، فیلترهای HEPA باید 99.95٪ (ISO) ذرات را از بین ببرند. در ایالات متحده، آنها باید 99.97٪ از ذرات را حذف کنند.

 

نرخ فیلتراسیون استاندارد MPPS

ISO / European (ISO29463 / EN 1822) 99.95 ≥

استاندارد ایالات متحده (MIL-STD-282) 99.97 ≥

هنگام پیروی از ISO یا قوانین اروپایی، فیلترهایی که ≥85٪ ذرات را جذب می کنند اما کمتر از 99.95٪ را فیلترهای EPA یا فیلتر هوای ذرات کارآمد می نامند. این فیلترهای هوا الزامات فیلتراسیون را در حد هپا ندارند تا "فیلتر هوا HEPA" در نظر گرفته شود.

از طرف دیگر، فیلترهایی که بیش از الزامات "فیلتر هوا HEPA" هستند و بیش از 99.999٪ ذرات را جذب می کنند، "فیلترهای ULPA" یا "فیلتر هوا با نفوذ فوق العاده کم" نامیده می شوند.

 

تعیین میزان فیلتراسیون

EPA (فیلتر هوای ذره ای کارآمد) 85٪ - 99.95٪

HEPA (فیلتر هوای ذرات با کارایی بالا) 99.95٪ - 99.999٪

ULPA (فیلتر هوا با نفوذ بسیار کم) .99.999

خوب، اما "ذرات" به چه معناست؟ همه ذرات؟ اندازه خاصی از ذرات؟ به نظر می رسد HEPA در برابر "نافذترین اندازه ذرات" (MPPS) آزمایش شده است.

 

فیلترهای HEPA چگونه کار می کنند؟

پاسخ این سوال جذاب ترین نکته در مورد فیلترهای HEPA است. بسیاری از ما ممکن است فکر کنیم فیلترهای HEPA مانند یک شبکه کار می کنند، مانند این.

فیلترهای HEPA چگونه کار می کنند؟

اگر ذره ای از سوراخ های شبکه کوچکتر باشد، از آن عبور می کند. منطقی است!

فیلتر HEPA روش 1: ذرات بزرگ

این شهود برای ذرات بزرگ درست است. هنگامی که ما کلمه "بزرگ" را بکار می بریم، یعنی معمولاً بزرگتر از 1 میکرون صحبت می کنیم. برای فهم بهتر موضوع و مقایسه دقیق تر، یک موی انسان حدود 50 میکرون عرض دارد. بنابراین 1 میکرون در واقع کاملاً کم است.

فیلتر HEPA روش 1: ذرات بزرگ

اما این ذرات "بزرگ" به یک فیلتر HEPA وارد می شوند، برای عبور بسیار بزرگ هستند، بنابراین گیر می کنند. دانشمندان وقتی ذرات بین دو الیاف گیر می کنند، آن را "خستگی" می نامند.

 

فیلتر HEPA روش 2: ذرات ریزتر

حال توضیح می دهیم که برای ذرات کوچکتر از 1 میکرون چه اتفاقی می افتد؟ بیایید محدوده بعدی را پایین بیاوریم: 0.3 - 1 میکرون. ما در مورد اندازه یک باکتری صحبت می کنیم.

فیلتر HEPA روش 2: ذرات ریزتر

می دانیم که ذراتی به این اندازه نیز در هوا وجود دارند و می توانند بین شکافهای فیلتر قرار بگیرند. اما آنها یک مشکل دارند، آنها سعی می کنند هوای اطراف الیاف فیلتر HEPA را دنبال کنند، اما کمی سنگین هستند. بنابراین برخی از آنها به اندازه کافی سریع حرکت نمی کنند و در نتیجه گیر می کنند. دانشمندان این را "رهگیری" می نامند.

فیلتر هپا رهگیری

فیلتر HEPA روش 3: ذرات بسیار کوچک

خوب، بنابراین ذرات کمتر از آن اندازه عبور می کنند؟ برای ذرات بسیار کوچک (کمتر از 0.3 میکرون)، علم عجیب و غریب می شود. این ذرات بسیار کوچک دارای جرم کمی هستند که در هنگام برخورد با مولکول های گاز در واقع مانند یک pinball می شوند (این حرکت Brownian Motion نامیده می شود). بنابراین آنها در الگوهای زیگزاگ تصادفی حرکت می کنند.

حرکت به صورت زیگزاگ

این ذرات آنقدر کوچک هستند که به راحتی از طریق فیلترهای HEPA جا به جا می شوند. اما خوشبختانه (برای ریه های ما)، آنها در خطوط مستقیم پرواز نمی کنند. از آنجا که آنها به صورت زیگزاگ پرواز می کنند، در نهایت به الیاف برخورد می کنند و گیر می کنند. دانشمندان آن را انتشار می نامند.

در اینجا نحوه کار هر سه مکانیک ضبط آمده است:

بررسی انواع فیلتر هپا

نحوه کار سه مکانیک مختلف برای اندازه ذرات مختلف وجود دارد. صافی و ضربه ذرات بزرگ را جذب می کند. رهگیری ذرات متوسط را ضبط می کند. و انتشار، ریزترین ذرات را می گیرد.

 

 

نفوذپذیرترین اندازه ذرات برای فیلتر هوا HEPA چیست؟

بنابراین هرچه ذره بزرگتر باشد، فیلتر HEPA بهتر ذرات را فیلتر می کند؟ نه! آیا در آخرین نمودار متوجه افت شدید؟ این اتفاق می افتد زیرا انتشار در حدود 0.3 میکرون واقعاً خوب عمل می کند. صافکاری و سایر مکانیک هایی که بصری بیشتری دارند، واقعاً به مراتب بالاتر از 0.3 میکرون هستند.

جایی که این دو مکانیک با هم تلاقی می کنند سخت ترین اندازه ذرات برای گرفتن است. دلیل آن این است که انتشار برای کار با قدرت کامل کاملاً کوچک نیست و به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند از شدت فشار خود استفاده کند. آن را "نقطه ضعف" فیلترهای HEPA بنامید. این فرو رفتن در نمودار را نافذترین اندازه ذرات می نامند.

نافذترین ذرات

افت در نمودار معمولاً در حدود علامت 0.3 میکرون اتفاق می افتد ، به همین دلیل است که مردم دائما 0.3 میکرون را ذکر می کنند.

فیلترهای HEPA می توانند نانوذرات را جذب کنند.

ببینید که چگونه خط در سمت چپ شیب در نمودار بالا می رود.

Brownian در عمل

این حرکت و انتشار Brownian در عمل است. انتشار به طور باور نکردنی در گرفتن نانو ذرات موثر است. این بدان معنی است که فیلترهای HEPA در ضبط نانوذرات نیز بسیار باور نکردنی هستند.

آیا فیلترهای HEPA می توانند ویروس کرونا را جذب کنند؟

آیا فیلترهای HEPA می توانند گازها و VOC ها را نیز جذب کنند؟

از آنجا که فیلترهای HEPA در گرفتن نانو ذرات بسیار عالی هستند، منطقی است که فکر کنیم ممکن است VOC ها و گازها را نیز جذب کنند. متاسفانه، این مورد نیست. از آنجا که گازها ذره نیستند، در هوا حرکت و رفتاری متفاوت دارند. برای جذب VOC ها و گازها به فیلتر کربن نیاز دارید.

 

آیا می توانم فیلتر HEPA را تمیز کنم؟

کارشناسان شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان شستشوی فیلترهای HEPA را در آزمایشگاه آزمایش کرده است. تمیز کردن فیلترهای HEPA با آب یا جاروبرقی کردن آنها و یا هم زدن آنها توصیه نمی شود، زیرا ممکن است به الیاف فیلترهای HEPA آسیب برساند. ساخت و تامین لوازم و تجهیزات اتاق تمیز برای یک اتاق تمیز عاری از آلودگی و مجهز، کیفیت مواد و تجهیزات به کار برده شده در اتاق تمیز و همچنین به روز بودن امکانات این تجهیزات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

معتبر سازی و GMP تخصص ماست validation و GMP طراحی وساخت پروژهها و کارخانجات دارویی انسانی و دامی، تجهیزات پزشکی و غذایی مطابق با اصول GMP validation و GMP طراحی و ساخت پروژهها و کارخانجات دارویی انسانی و دامی، تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی وغذایی مطابق با اصول GMP بر مبنای EU (PICS) , FDA و WHO نوسط کارشناسان شرکت اندیشگران صورت می پذیرد و لذا می توانید برای اطمینان از صحت عملکرد و تست فیلتر های هپا مورد استفاده از این کارشناسان کمک بگیرید. مهمترین موضوع در انجام هر پروژه مخصوصا در پروژه های فوق رعایت استانداردها و معتبر سازی آنها جهت رسیدن به الزامات می باشد.

 

امتیاز دهید :