قیمت هر متر مربع کلین روم

تجربه 12 ساله شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان نشان داده است که معمولاً کارخانجات و شرکت هایی که برای اولین بار به دنبال ساخت کلین روم برای محصول خود هستند و یا اینکه به دلیل تولید محصول جدید نیازمند به کلین روم هستند اغلب از شرکت های سازنده کلین روم هزینه یک اتاق تمیز در هر متر مربع را بعنوان اولین سوال موجود در ذهن خود را می خواهند. البته بایستی به این نکته توجه کرد که هزینه یک کلین روم به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و ممکن است هزینه ها کمتر از 5 میلیون تومان تا بیش از 20 میلیون تومان در هر متر مربع متغیر باشد. لذا برآن شدیم تا برای کارخانجات و یا شرکت هایی که به اولین پروژه ساخت کلین روم خود نگاه می کنند، توضیحات زیر را در مورد تفاوت قیمت ارائه دهیم.

 

قیمت اتاق تمیز


به دلیل پارامترهای مختلف که معمولاً شرکت ها به آن کم توجه هستند دلایل زیادی وجود دارد که مقدور نیست هزینه اکلین روم را به ازای هر متر مربع مستقیماً محاسبه نمود و بطور تلفنی برای کارفرما اعلام قیمت کرد. اصلی ترین نکته ای که بایستی به آن اشاره نمود این است که متغیرهای زیادی در تعیین قیمت کلین روم موثر است که باید در نظر گرفته شود. لذا ارائه یک قیمت کلی و بدون توجه به جزییات برای پروژه کاری غیر علمی بوده و به سود کارفرما نمی باشد و کارفرما را دچار سر در گمی می نماید. برای تعیین قیمت یک کلین روم، نیاز به اطلاعات اولیه می باشد که بایستی توسط کارفرما به شرکت های سازنده کلین روم ارائه گردد. یک شرکت سازنده کلین روم بایستی طرح اولیه را ارزیابی کند و محاسبات (مکانیکی و الکتریکی) اولیه را انجام دهد. همچنین مهندسان ممکن است نیاز داشته باشند که این طرح اولیه را به چالش بکشند ، هرگونه ایراد و اشکال را مشخص نمایند و یا اینکه در جهت کاهش هزینه های غیرضروری اقدام نمایند. به عبارت دیگر ، شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان هیچ کاتالوگ با قیمت انواع مختلف کلین روم ندارد. قبل از ارائه قیمت ، هزینه گذاری نیاز به مقداری مهندسی و محاسبات اولیه دارد که بایستی توسط مهندسین طراح کلین روم صورت پذیرد.

اگر یک تأمین کننده قیمت سریع متر مربع را به شما بدهد ، به شما توصیه می شود که تامل نمایید! هزینه های مربوط به آن کلین روم ممکن است برابر استاندارد نباشد. قیمت ذکر شده مانند یک اتومبیل است که بدون امکان حرکت رو به پایین پنجره ها ، یا بدون امکان تهویه هوا و یا بدون سیستم صوتی است. شما چنین چیزی را در یک کلین روم نمی خواهید ، بنابراین مراقب باشید!

در این مقاله سعی نموده ایم برخی از جنبه های موثر بر قیمت هر متر مربع از یک کلین روم را ارائه نماییم.


طبقه بندی اتاق تمیز

همانطور که با کلاسبندی کلین روم آشنایی دارید مطمئناً مستحضرید که قیمت یک متر مربع کلین روم با کلاسبندی ISO 6 و قیمت یک متر مربع کلین روم با کلاسبندی ISO 8 یکسان نیستند. همچنین یک کلین روم برای محیط ترکیب کننده استریل غیر خطرناک یا یک کلین روم محیط ترکیب کننده استریل خطرناک در فشار منفی به دلایل مختلف قیمت یکسانی ندارند.

اولاً، مقدار هوا در ISO 6 با ISO 8 متفاوت است. بخاطر داشته باشید که هوا در ISO 6 نسبت به اتاق تمیز ISO8 حدود 100 برابر تمیزتر است. از این رو، سیستم هواساز HVAC کلین روم باید بتواند بیش از دو برابر هوا را تهویه کند. مسلماً یک کلین روم فقط دیوارها و سقف ها تشکیل نشده است. قلب یک کلین روم سیستم تصفیه هوا یا همان سیستم هواساز (HVAC) است که می تواند بین یک چهارم تا نیمی از قیمت اتاق تمیز باشد.

علاوه بر سیستم هواساز در کلین روم ، طبقه بندی اتاق تمیز نیز بر میزان مورد نیاز اتاقهای بسته تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ورود به اتاق تمیز ISO 8 می تواند مستقیماً از یک محیط کنترل نشده انجام شود. از طرف دیگر، ورود به محیط ISO 6 حداقل به یک ایر لاک احتیاج دارد (توصیه دو مورد است). این باعث ساخته شدن تعداد بیشتری پارتیشن های دیواری، درها، سقف ها ... شده و در نتیجه هزینه ساخت کلین روم افزایش می یابد.

 

مقایسه بین معادل fs209 و iso 14644 انتخاب شده

قیمت طراحی و ساخت اتاق تمیز


ابعاد کلین روم

هرچه فضای کلین روم بزرگتر باشد، هزینه یک متر مربع کمتر خواهد شد. این به اقتصاد مقیاس بستگی دارد. برای یک اتاق تمیز بزرگ، هر متر مربع هزینه کمتری دارد ، اما در کل هزینه بیشتری دارد، زیرا متر مربع بیشتری درگیر است.


استفاده از هودهای بخار / کابینت های ایمنی زیستی

اگر هود بخار، هوا را به قسمت خارجی ساختمان تخلیه کند، باید هوای آلوده شده را با هوای تازه جایگزین کنید. این هوای تازه باید تهویه شود و دما و رطوبت نسبی آن تامین گردد. این نیاز به یک واحد بزرگتر تشکیل دهنده هوا یا هواساز دارد.

 

قیمت اتاق تمیز در ایران

 

سیستم نظارت

برای مطابقت با بیشتر مقررات و استانداردهای صنعت ، باید سابقه شرایط در اتاق تمیز وجود داشته باشد. آیا این یک سیستم دستی است که با دست نوشته می شود یا خودکار؟ هزینه های سیستم مانیتورینگ می تواند از 12 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان باشد.


فضای نصب و مکان

بدون شک فاصله از محل تولید کلین روم تا سایت کارفرما در قیمت تأثیرگذار خواهد بود. اگر نصب در قیمت هر متر مربع لحاظ شود ، تولید کننده کلین روم باید زمان و سطح دشواری نصب را تخمین بزند. برای انجام این کار ، آنها باید همه چیز را در مورد مکان بدانند:

  • فضای سایت کارفرما چگونه است؟
  • آیا موانعی در محل نصب وجود دارد؟
  • ارتفاع سایت مشتری چقدر است؟
  • آیا در سالن مدنظر برای نصب ستونی وجود دارد؟
  • کف موجود چیست ، آیا بتونی است؟
  • آیا کف سایت محل نصب تراز شده است؟
  • فضای موجود چقدر قابل دسترسی است؟

مسلماً نصب یک کلین روم در طبقه شانزدهم در مرکز شهر مستلزم بستن خیابان، تهیه اسکورت و جرثقیل تا محل نصب و بلند کردن پانل ها تا طبقه شانزدهم بوسیله جرثقیل و سپس عبور دادن از طریق پنجره ها می باشد. این یک وضعیت شدید است اما به وضوح با این پروژه خاص در مقایسه با یک نصب ساده در یک انبار خالی ، تفاوت عمده ای در قیمت وجود دارد.

همچنین، کنترل دما و رطوبت در این فضای ساختمان چگونه است - آیا در زمستان گرم می شود و در تابستان مطبوع است؟ در غیر این صورت سیستم هواساز مجبور است بیشتر کار کند تا محیط کنترل شود.


تاسیسات و پنل های دسترسی در دیوارها

فرآیند به چه خدماتی نیاز دارد؟ پانل های کلین روم خالی ساده از پانل های آماده برای تاسیسات ارزان ترند. در صورت نیاز به سه پریز برق در مقابل 40، ما در مورد قیمت یکسان صحبت نمی کنیم. آب و برق شامل مخازن تغذیه (120 ولت، 208 ولت، 240 ولت، 600 ولت)، لوله کشی (آب گرم / سرد، آب دیونیزه)، هوای فشرده و ...


ظاهر عالی

اگزاست های برگشت هوا ، پنجره ها ، درها و غیره مدل های مختلفی با قیمت های متفاوتی دارند.

در طراحی اولیه می تواند تعداد درب ها و چنجره ها متغیر باشد، همچنین اندازه و نوع پنجره ها بر روی قیمت کلین روم تأثیر می گذارد ، همانند نوع و تعداد درها و البته کیفیت آنها. در صورت انتخاب پنجره های بازدید با ضخامت های متفاوت، قیمت نیز متفاوت خواهد بود. همین مسئله در مورد شبکه های برگشت هوا نیز باعث تغییر قیمت می شود.


قیمت کلین روم

 

یکی دیگر از پارامترهای موثر بر قیمت کلین روم سیستم روشنایی مجموعه خواهد بود. بسته به اینکه آیا اتاق تمیز نیاز به دستیابی به 300 تا 1200 لوکس دارد، سطح نور لازم نیز بر قیمت نهایی هر متر مربع تأثیر می گذارد. همچنین گزینه های مختلفی برای کیفیت سیستم روشنایی وجود دارد ، از روشنایی استاندارد گرفته تا روشنایی کامل از طریق سقف با هزینه متفاوت قابل انتخاب و دسترسی است ، که باعث می شود چراغ ها از خارج از باکس تمیز عوض شوند که تعمیر و نگهداری و خرابی اتاق تمیز را آسان تر نموده ولی هزینه را افزایش می دهد.


عوامل موثر بر قیمت اتاق تمیز

 

در کلام آخر مهندسین شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان در هر زمان آماده پاسخگویی به نیازمندی های شما در خصوص طراحی کلین روم و ساخت آن با رعایت کامل استانداردهای روز دنیا می باشند.

امتیاز دهید :