کاربرد اتاق تمیز چیست و چگونه ساخته می شود؟

تولید امروز یکی از قطعات اصلی برای هر کارخانه تولیدی در هر بخش است. تولید اجزای الکتریکی در کل برای تولیدکننده قطعات الکتریکی جزئی دقیق و جدایی ناپذیر است. در حالی که با اجزای پیچیده و شکننده سروکار دارید، اقدامات استاندارد سازی باید قبل از تولید کاملاً رعایت شود. یکی از درک حیاتی در ساخت این اجزای الکتریکی، مکان یا منطقه کارخانه تولید است که در آن شرایط مناسب با حداکثر نگهداری استاندارد وجود دارد. برای برآورده شدن چنین نیازهایی، اتاق تمیز (کلین روم) نقشی جدایی ناپذیر در کنترل محیط آزمایشگاهی که چنین اجزای الکترونیکی تولید می شوند.

 

اتاق تمیز (کلین روم) چیست و چه کاری انجام می دهد؟

اتاق تمیز یک محیط کنترل شده مصنوعی است که وجود ذرات زیر میکرون مانند گرد و غبار، میکروب های موجود در هوا، آئروسل، بخارات شیمیایی و بسیاری از اجزای دیگر موجود در هوا را محدود می کند و محیط را بر اساس نیاز اپراتورها تغییر می دهد. با محدود کردن آلاینده ها، اتاق تمیز علاوه بر این، آلودگی موجود را نیز در خود دارد و از بین می برد. این اتاق های تمیز برچسب گذاری شده و در چندین دسته طبقه بندی می شوند. ارزیابی اتاق تمیز از نظر سطح ذرات زیر میکرون موجود در داخل اتاق تمیز در هر فوت مکعب هوا انجام می شود. اکنون، ما به چگونگی ایجاد یک اتاق تمیز برای تأسیسات شما خواهیم پرداخت. برای شروع، شما باید هدف از ایجاد یک اتاق تمیز را بدانید تا بتوانید یک نوع اتاق تمیز مناسب را با توجه به تولید خود ایجاد کنید، این بدان معناست که اگر شما قصد ذخیره کالاهایی را دارید که واکنش کمتری در برابر آلاینده ها دارند، ممکن است تمایل نداشته باشید سطح تمیزی مورد نیاز شرکتهای سازنده اجزای الکتریکی مانند مدارها را رعایت کنید. نوع مناسب اتاق تمیز با توجه به نیاز شما قطعاً به شما در ساخت یک اتاق تمیز یا کلین روم مقرون به صرفه کمک می کند. در واقع، ما کل مراحل ساخت یک اتاق تمیز را در چندین مرحله تقسیم کرده ایم.

 

اتاق تمیز چیست

 

ارزیابی چیدمان اتاق تمیز برای افراد و جریان مواد

واقعاً مفید است که بدانید چگونه و در کجا می خواهید اتاق تمیز یا کلین روم خود را بسازید بنابراین یک طرح اولیه لازم است. این طرح شامل درهای دسترسی شخصی، مسیرها، مکان حیاتی، محل قفل هوا، دریچه ها و همه مواردی است که برای یک اتاق تمیز و کارآمد مورد نیاز است.


تعیین طبقه بندی تمیزی فضا

این بخشی است که کاربرد اتاق تمیز با استانداردهای ISO و یا GMP اتاق تمیز اندازه گیری می شود. طبقه بندی های مختلفی بر اساس عدم وجود ذرات زیر میکرون در فوت مکعب در یک اتاق تمیز وجود دارد. همانطور که قبلاً ذکر شد ، به اندازه کافی خاص باشید تا بدانید قبل از ساختن یک اتاق تمیز طبقه بندی ISO ، به چه سطحی نیاز خواهید داشت.

 

تعیین فشار فضایی یک اتاق تمیز

مطلوب است که همیشه اتاق تمیز یا کلین روم ساخته شده دارای فشار فضای مثبت باشد. معنی فشار فضای مثبت هوا این است که اتاق های تمیز با فشار هوای فیلتر شده بیشتری نسبت به فضای اطراف خارج از اتاق تمیز نگهداری می شوند. معمولاً تأسیساتی مانند ساخت اجزای الکتریکی ظریف به فشار هوای بیشتری نیاز دارند. با این وجود، افزایش فشار هوا دشوارتر است که بخواهید فشار هوای اتاق تمیز را حفظ کنید، در نتیجه هزینه بالایی به همراه خواهد داشت. تعیین میزان فشار هوا در فضای یک اتاق تمیز دارای یک فیلتر هوا برای طراحی فضایی است اما با این وجود فضای برنامه ریزی نشده از طریق پریزهای برق، پنجره ها و قاب های درب، رابط های دیوار و کف و غیره فرار می کند.
اولاً ، چیزی به عنوان نشت صفر درصد در یک فضای تمیز وجود ندارد با این حال ، مهم است که اتاق تمیز را مهر و موم نگه دارید. نشت حجم 1٪ -2٪ به عنوان یک اتاق تمیز خوب مهر و موم شده تعریف شده است. بنابراین باید به خاطر داشته باشیم که اتاق تمیز ما به خوبی در ساخت مهر و موم شده است.

 

کاربرد اتاق تمیز چیست

 

ارزیابی سایر متغیرهای باقیمانده اتاق تمیز

ارزیابی سایر متغیرهای باقیمانده اکنون که چارچوب همراه با اتاق تمیز کاملا مهر و موم شده ساخته شده است ، ما به ارزیابی چندین متغیر دیگر می پردازیم.

 

دمای اتاق تمیز

کار در یک اتاق تمیز به لباس مناسب نیاز دارد. لباس های دست دوز پلاستیکی پوشیده شده توسط افراد داخل یک اتاق تمیز بدون شک باعث افزایش دمای بدن می شود. بنابراین ، لازم است در داخل یک اتاق تمیز دمای فضای کمتری حفظ شود. دامنه دما 66 درجه فارنهایت تا 70 درجه فارنهایت راحتی اتاق های تمیز را فراهم می کند.

 

رطوبت هوا در اتاق تمیز یا کلین روم

جریان زیاد هوا در اتاق تمیز منجر به افزایش بار الکترواستاتیک می شود. این بارهای الکترواستاتیک ممکن است با ذرات معلق در هوا تماس داشته باشند و در نتیجه باعث از بین رفتن مشخصات اتاق های تمیز شود. بنابراین لازم است که رطوبت نسبی فضا به اندازه کافی حفظ شود تا بار الکترواستاتیک کاهش یابد.

 

جریان هوا برای یک اتاق تمیز

جریان هوا در اتاق تمیز (کلین روم) و خوش ساخت مهم است که به طور منظم جریان لایه برداری از آلودگی ها داشته باشد. بنابراین هنگام ساخت یک اتاق تمیز مناسب  بررسی مناسب میزان تنش جریان هوا ضروری است. کف رسانا یک اتاق تمیز گاهی اوقات می تواند سطح بالایی از تخلیه الکترواستاتیک را انجام کند. این بارهای الکتریکی می توانند منجر به حوادث شوند ، بنابراین برای جلوگیری از حوادث در اتاق تمیز ، باید پوشش مناسب در کف زمین و با قابلیت رسانایی انجام شود.

 

طراحی و تولید اتاق تمیز در تهران

 

سر و صدا و لرزش

پس از ارزیابی اجزای اصلی یک اتاق تمیز، باید سطح صدا و ارتعاش داخل اتاق تمیز را بررسی کنیم. اگر اجزای جریان هوا بیش از حد معمول سر و صدا ایجاد می کنند، لازم است آنها را تعویض کنید تا روند پیچیدن هوا داخل تاسیسات با سر و صدا و لرزش ایجاد مزاحمت نکند. این اتاق های پیچیده و به درستی طراحی شده نمونه هایی از توان انسانی در تولید کارایی بالاتر در تولید هستند. اما در صورت طراحی نامناسب، به اندازه کافی کارآمد نیستند که به شما در تولید کمک کنند. به منظور ساخت یک اتاق تمیز با کیفیت کافی، ما به شما توصیه می کنیم با شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان مشورت کنید که می تواند از ابتدا تا انتهای کل روند نظارت بر شما را داشته باشد. همچنین لازم است نظارت منظم بر روی اتاق تمیز انجام شود تا به طور منظم کار شود.

امتیاز دهید :