تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز

امروزه در کلین روم ها تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک از این تجهیزات دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خود هستند. آشنایی با تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز به منظور مجهز کردن کلین روم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز دارای انواع مختلفی هستند و توسط برندهای متفاوتی نیز تولید می شوند. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این تجهیزات صحبت کنیم و به معرفی برخی از آنها بپردازیم. پس ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

تجهیزات تست و اعتباردهی اتاق تمیز

تست و اعتباردهی اتاق تمیز یکی از مهم ترین عملیات های مورد نیاز در کلین روم ها است. از جمله عملیات هایی که در طول پروسه تست و اعتباردهی اتاق تمیز انجام می شوند می توان به مواردی مانند تست الگوی جریان هوا، تست میزان رطوبت موجود در هوای اتاق تمیز، انواع نمونه های میکروبی، میزان روشنایی، صدا و ... اشاره کرد. یکی از کاربردی ترین تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز تجهیزات مربوط به تست و اعتباردهی است.
 دستگاه نمونه برداری میکروبی یکی از این تجهیزات به شمار می آید که همان طور که از نامش پیداست برای نمونه برداری میکروبی در اتاق تمیز استفاده می شود. دستگاه های تست دبی و همینطور شمارش ذرات از دیگر تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز هستند که کاربردهای خاصی در کلین روم دارند. برای محاسبه فشار مورد نیاز کلین روم در پروسه اعتباردهی و تست نیز از دستگاه تست اختلاف فشار استفاده می شود.

دستگاه تست شمارش ذرات

شمارش ذرات موجود در کلین روم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین علت است که دستگاه تست شمارش ذرات یکی از مهم ترین تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز به شمار می آید. هدف از شمارش ذرات در کلین روم نظارت بر کیفیت هوای داخل اتاق تمیز می باشد. همان طور که می دانید عملکرد سیستم تهویه کلین روم ها برای حفظ شرایط بهداشتی آنها بسیار مهم است و در صورتی که ذرات معلق در هوا به درستی شمارش نشوند مشکلات زیادی در این زمینه به وجود خواهد آمد. امروزه تجهیزات لیزری یکی از بهترین گزینه ها برای تست شمارش ذرات به شمار می آیند که می توانند عملکرد بسیار دقیقی را به شما ارائه دهند. دستگاه های تست شمارش ذرات که در حال حاضر در کلین روم ها مورد استفاده قرار می گیرند دارای صفحات لمسی هستند که به شما کمک می کند تا بتوانید به شکل ساده تری از آنها استفاده کنید.

دستگاه تست نشتی فیلتر

دستگاه تست نشتی فیلتر یکی از تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز است که برای تست و اعتبارسنجی فیلترهای استفاده شده در سیستم های تهویه کلین روم ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها امروزه توسط برندهای مختلفی تولید می شوند و دارای ویژگی های زیادی هستند. وجود نشتی در فیلترهای استفاده شده در کلین روم می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین برای اعتبارسنجی اتاق تمیز حتما باید تجهیزات تست نشتی مورد استفاده قرار گیرند. توجه داشته باشید که زمانی که قصد نصب کردن فیلترها را دارید ممکن است به آنها آسیب وارد شود. این آسیب وارد شده نیز در انتها باعث نشتی در فیلترها می شود. به همین علت است که در اعتبارسنجی کلین روم بررسی نشتی فیلترها بسیار مهم است.

دستگاه تست اختلاف فشار از دیگر تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز

یکی از کاربردی ترین تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز دستگاه تست اختلاف فشار است که در کلین روم های با فشار مثبت و منفی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات، مقاومت بالایی در برابر لرزش دارند و همین عامل نیز باعث می شود تا عملکرد دقیقی را در محاسبه اختلاف فشار به شما ارائه دهند. معمولا این دستگاه ها برای کار کردن نیازی به مایع ندارند و بدون مایع نیز می توانند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند. دستگاه تست اخلاف فشار را می توان در دمای منفی 70 درجه تا مثبت 60 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار داد و از مزایای آنها بهره مند شد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه می توان از این دستگاه های تست اختلاف فشار در اتاق های ایزوله بیمارستان ها نیز استفاده کرد.

دستگاه تست دما و رطوبت نسبی از کاربردی ترین تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز

اگر با انواع تجهیزات کلین روم آشنایی داشته باشید حتما می دانید که تست دما و رطوبت نسبی با استفاده از دستگاه های مخصوصی صورت می گیرد که قادر هستند تا دما و میزان رطوبت موجود در هوا را با دقت بالایی به ثبت برسانند. با کمک این دستگاه ها شما می توانید اطلاعات مربوط به دما و رطوبت هوا را برای مدت زمان طولانی بسنجید و این اطلاعات را ذخیره کنید. به این ترتیب در آینده می توانید از این اطلاعات استفاده کنید تا میزان دقیق دما و رطوبت موجود در هوای کلین روم را تنظیم کنید. این دستگاه ها دارای ویژگی ها و مدل های مختلف می باشند و اطلاعات مربوط به دما و رطوبت هوا را به شکل های مختلفی به شما ارائه می دهد.

تست و اعتبار دهی اتاق تمیز  با نمونه برداری میکروبی

هدف از تست و اعتباردهی اتاق تمیز با نمونه برداری میکروبی پایش میکروبی است که در کلین روم ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع در حین انجام این تست کارشناسان اطمینان حاصل می کنند که در یک محیط مشخص از کلین روم مقدار مشخصی از میکروب های محیطی وجود دارند. اگر با کار در کلین روم آشنایی داشته باشید حتما می دانید که بالا رفتن میزان میکروب های محیطی در یک فضای خاص باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی در محاسبات مختلف خواهد شد. پس تست و اعتباردهی اتاق تمیز با نمونه برداری میکروبی از این جهت حائز اهمیت است که به شما کمک می کند تا بتوانید میزان میکروب های موجود در محیط را تنظیم کنید. امروزه تجهیزات مختلفی برای تست و اعتباردهی اتاق تمیز با نمونه برداری میکروبی وجود دارد که شما می توانید از هر یک از این تجهیزات استفاده کنید. از جمله روش های مختلف برای این تست ها می توان به انجام تست ها با استفاده از پلیت گذاری، روش تماسی و روش Air Sampling اشاره کرد که هر یک مزایای خاص خود را دارا هستند و در موارد منحصر به فردی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان یکی از بهترین شرکت های سازنده اتاق تمیز و تجهیزات کوالیفیکیشن اتاق تمیز می باشد. به منظور دریافت مشاوره از متخصصان شرکت با شما 09352267396 تماس حاصل فرمایید.

 

 


 

 

امتیاز دهید :