صفر تا صد طرح توجیهی طراحی کارخانه دارویی


طراحی کارخانه دارویی یکی از کارهایی است که باید قبل از ساخت کارخانه های مربوط به صنایع دارویی انجام شود. امروزه صنایع دارویی دارای کارخانه هایی می باشند که داروهای مهم پزشکی در آن ها تولید می شوند. در واقع این داروها ارتباط مستقیمی با سلامتی بیماران و افراد جامعه خواهند داشت. به همین دلیل در طراحی و ساخت کارخانه های دارویی باید نکات بسیاری را لحاظ کرد. اگر تاکنون در مورد نحوه طراحی کارخانه دارویی اطلاعی نداشته اید، در این مقاله به صورت کامل به جزئیات آن آشنا خواهید شد.

اتاق تمیز
طراحی کارخانه دارویی چیست؟

طراحی کارخانه دارویی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که برای ساخت یک کارخانه دارویی انجام خواهد شد. در طراحی پلان و نقشه های مربوط به ساخت کارخانه و همچنین مجوز های لازم به صورت کامل در نظر گرفته خواهند شد. در این طراحی باید پارامترهای بسیار مختلفی در نظر گرفته شوند و این کار به صورت کاملا حرفه ای انجام می شود. لازم است بدانید طراحی کارخانه دارویی از طراحی بسیاری از کارخانه ها و صنایع دیگر سخت تر می باشد. زیرا مسائل ایمنی و سلامتی در این گونه کارخانه ها از جمله تهیه مواد اولیه دارویی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند.

pharma design
طراحی کارخانه دارویی چه اهمیتی دارد؟

طراحی کارخانه دارویی
طراحی کارخانه دارویی امروزه در طیف های بسیار گسترده ای انجام می شود. با گسترش بیماری ها و تنوع روزافزون آن ها هر جامعه ای احتیاج چند برابر به دارو دارد. همچنین با توجه به تحریم هایی که علیه کشور ما اعمال شده است نیاز به داروهای داخلی دو چندان شده است. یعنی محققان ملزم هستند مشابه بسیاری از داروهای خارجی را در داخل کشور تولید نمایند. بنابراین ارزش این کارخانه ها و صنایع در کشور بسیار بالا می باشد. بدون این صنایع، یک کشور قادر نخواهد بود داروی مورد نیاز جامعه خود را تامین نماید.


نحوه طراحی کارخانه دارویی

در طراحی کارخانه دارویی باید موارد بسیار مختلفی در نظر گرفته شود. در ابتدا برای راه اندازی هر بخش لازم است از سازمان های مربوطه مجوزهای لازم را کسب کنید. بدون کسب این مجوز ها نمی توانید هیچ فعالیتی در این کارخانه ها داشته باشید. دومین مسئله ای که باید بسیار به آن اهمیت داده شود، مسائل ایمنی هستند. یعنی طراحی کارخانه دارویی باید به صورتی انجام شود که نهایت ایمنی را در محیط به وجود بیاورد. برای طراحی این کارخانه ها و انجام کارهای داروسازی ابتدا تعین شود که در این کارخانه قرار است کدام نوع دارو تولید شود. زیرا شرایط تولید هر دارو با یکدیگر فرق می کند.


کلین روم یا اتاق تمیز چیست؟

کلین روم یکی از اجزائی است که باید در طراحی کارخانه دارویی حتما مورد توجه قرار گیرد. در واقع یک کارخانه دارویی را بدون کلین روم نمی توان یک کارخانه کامل در نظر گرفت. به کلین روم، اتاق تمیز نیز گفته می شود. وجود این اتاق برای کارخانه هایی که با سلامت انسان ها و جامعه ارتباط مستقیم دارند بسیار ضروری است. مثلا کارخانه های مربوط به تولید دارو و یا کارخانه های تولید مواد غذایی. این اتاق ها به صورت ایزوله شده هستند. این اتاق برای از بین بردن آلودگی ها و مواد مضر موجود محیط ساخته می شوند. نظریه ساخت این اتاق ها برای اولین بار توسط لرد لیستر مطرح شدند.
اتاق تمیز باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
 Pharmaceutical factory design cost
کلین روم
یک اتاق تمیز در طراحی کارخانه دارویی باید ویژگی های خاص خود را داشته باشند. بدون این ویژگی ها یک کلین روم نمی تواند کارآمدی خود را نشان دهد. در ادامه به برخی از این ویژگی ها می پردازیم.
• مهم ترین نکته در مورد کلین روم ایزوله بودن آن است. این اتاق باید به گونه ای طراحی شود که هیچ گونه موادی اعم از هوا و ذرات غبار نتوانند وارد این اتاق شوند.
• ویژگی بسیار مهم دیگر کلین روم در طراحی کارخانه دارویی، تجهیزات موجود در آن می باشند. این تجهیزات نباید با هم هیچ گونه اصطکاک و برخوردی داشته باشند که منجر به ایجاد آلودگی شود. آلودگی می تواند از نوع شیمیایی و یا از نوع گرد و غبار باشد.
• تمامی درزهای موجود در این اتاق به صورت کامل باید پوشیده شوند. همچنین داشتن فیلترهای تصفیه هوا برای این اتاق کاملا الزامی است.
نکات مهم در طراحی کارخانه مختص دارو
در طراحی کارخانه دارویی باید نکات زیادی در نظر گرفته شود تا طراحی و ساخت پروژه به صورت هدفمند پیش رود. در ابتدا قبل از طراحی، باید به قوانین و مجوزهای مربوط به طراحی این کارخانه ها اطلاع دقیق داشته باشید. زیرا ممکن است طراحی شما خلاف قوانین موجود باشد. این قوانین توسط وزارت بهداشت کشور و صنایع دارو تعین می شوند. در این طراحی باید بخش های مختلف کارخانه و چیدمان آن در نظر گرفته شود. همچنین نحوه قرارگیری تجهیزات و مکان لازم جهت راه اندازی آن ها بسیار مهم می باشد.شز
طراحی این کارخانه توسط چه کسانی انجام می شود؟
شاید شما نیز این سوال را داشته باشید که چه کسانی بهتر است کار طراحی کارخانه دارویی را انجام دهند؟ طراحی این نوع کارخانه ها به علم، آگاهی و تجربه بسیار بالایی احتیاج دارد. بنابراین لازم است از بهترین مهندسان و مشاوران کاردان شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان در این زمینه استفاده شود. افرادی که طراحی کارخانه دارویی را به افراد غیر ماهر می سپارند محتمل ضرر های فراوانی می شوند. البته اتلاف زمانی نیز یکی دیگر از عواملی است که ضرر زیادی به پروژه طراحی کارخانه وارد خواهد کرد.
هزینه طراحی کارخانه دارویی چقدر می باشد؟
 
هزینه طراحی کارخانه دارویی
هزینه طراحی کارخانه دارویی و ساخت آن از هزینه طراحی و ساخت کارخانه های دیگر با زمینه کاری متفاوت بسیار بیشتر می باشد. زیرا کار طراحی و ساخت کارخانه های دارویی بسیار سخت تر بوده و به زمان بیشتری احتیاج دارد. مسائل ایمنی بسیار بالا و تجهیزات فوق پیشرفته راه اندازی و طراحی این کارخانه ها را بسیار هزینه بر کرده اند. البته اگر برنامه دقیق و منسجمی برای طراحی و ساخت کارخانه داشته باشید تا حد امکان می توانید از ایجاد هزینه های جانبی جلوگیری کنید. یکی از راه های کاهش این هزینه ها استفاده از مهندسان و کارشناسان خبره شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان در این زمینه است.



امتیاز دهید :