نصب و راه اندازی اتاق تمیز

ساخت اتاق تمیز یا کلین روم ها امروزه به یک امر ضروری و لازم در بیشتر صنایع و امور مختلف تبدیل شده است. می توان گفت که بیشتر مکان هایی که با سلامت و یا بهداشت اجتماعی سروکار دارند به این فضا نیاز دارند. مراحل راه اندازی اتاق تمیز را در مکان های مختلف در این مقاله بررسی می کنیم.

 

نکات قابل ذکر قبل از شروع به مراحل راه اندازی اتاق تمیز

  • قبل از این که طراحی و ساخت هر اتاق تمیز آغاز شود باید به چند فاکتور مهم توجه نمود. از این فاکتورها می توان به این موارد اشاره نمود.
  • مقدار فعالیتی که در اتاق انجام می شود.
  • انجام چه اموری در این اتاق ها صورت می گیرد و چه میزان آلودگی توسط این امور در اتاق ایجاد می شود.
  • اتاق تمیز از نظر سطح تمیزی در چه کلاسی قرار گرفته است.
  • به چه میزان دما و رطوبت در اتاق نیاز است. این میزان باید با توجه به اندازه فعالیت و راحتی کارکنان این اتاق در نظر گرفته شود.
  • چه تجهیزاتی در این اتاق مورد نیاز است.
  • استفاده از تجهیزاتی که مانع از ایجاد آلودگی بیشتر شود.
  • مشخص نمودن کارکنان و مدیرانی که توانایی نگهداری و کنترل این اتاق را داشته باشند.

نصب اتاق تمیز

 

گام اول سنجش آلودگی در اتاق تمیز

یکی از مهم ترین موارد در مراحل راه اندازی اتاق تمیز مشخص نمودن فضایی برای این کار است. انتخاب این مکان باید دارای چند استاندارد مهم باشد که آن را برای اتاق تمیز مناسب می کند. اولین استانداردی که این فضا باید حتما دارای آن باشد استاندارد میزان آلودگی در آن است.

هر مکان با توجه به این که چه میزان آلودگی در آن امکان وجود دارند برای راه اندازی اتاق تمیز مناسب یا غیر مناسب تشخیص داده می شود. معمولا این استاندارد نیز بر حسب فوت مکعب سنجیده می شود. در صورتی که در این مکان تعداد ذرات آلودگی کمتر از نیم میکرون در فوت مکعب باشد می توان از آن برای اتاق تمیز استفاده نمود.

این مقدار آلودگی برابر با استاندارد های جهانی در نظر گرفته شده است و برای دریافت مجوز ایزوو شروع مراحل راه اندازی اتاق تمیز باید حتما این مقدار استاندارد باشد.

 

طراحی اتاق تمیز

بسته به صنعت و یا کاری که در آن نیاز به اتاق تمیز وجود دارد طراحی این فضا انجام می شود. برای همین طراحی اولین اصل در مراحل راه اندازی اتاق تمیز محسوب می شود.

طراحی های خاص برای هر فضا باعث می شود تا بهترین کارایی را از این فضا انتظار داشت. توجه به استانداردها نیز باعث می شود تا کارایی مورد نیاز از این اتاق بر آورده شود. هر اتاق تمیز بر حسب این که برای چه کاری راه اندازی می شود نیاز به طراحی ویژه دارد. توجه نمایید که نوع طراحی این فضا به انتخاب رنگ مناسب نیز کمک می کند.

هر اتاق تمیز از دو استاندارد جهت طراحی و نوع کلاس بندی خود استفاده می نماید. استانداردهای فدرال آمریکا و استانداردهای ایزو این دو دسته استاندارد را تشکیل می دهند.

توجه نمایید که سطح تعیین طراحی اتاق تمیز در مراحل راه اندازی اتاق تمیز بسیار مهم است. بالاتر از حد مورد نیاز باعث افزایش هزینه و کم بودن سطح طراحی باعث عدم کارکرد درست اتاق در موارد مورد نیاز می شود.

 

مراحل راه اندازی اتاق تمیز

 

استفاده از تهویه مناسب در مراحل راه اندازی اتاق تمیز

یکی از مهم ترین مراحلی که در راه اندازی هر اتاق تمیز باید حتما مد نظر قرار بگیرد نوع تهویه این اتاق است. اتاق تمیز بسته به نوع کاربری از انواع تهویه در آن استفاده می شود.

جریان آرام در تهویه اتاق تمیز: در جریان آرام یا یک طرفه هوا از دریچه های نصب شده در اتاق وارد و از دریچه های نصب شده در مقابل آن خارج می شود. سرعت هوا در این اتاق ها طبق یک استاندارد مشخص بوده و طبق همان استادارد نیز از دریچه دیگر با سرعت مشخص خارج می شود.

تهویه مغشوش در اتاق تمیز: در این تهویه هوا وارد اتاق تمیز شده و با هوای داخلی مخلوط می شود سپس از دریچه هایی که در کف اتاق تمیز تعبیه شد است خارج می شود. به این نوع تهویه اتاق تمیز در مراحل راه اندازی اتاق تمیز تهویه چند جهتی نیز گفته می شود.

هر تهویه نیز در این اتاق ها شامل تجهیزات متفاوتی بوده که عبارتند از: هواسازها، چیلرها و هیترها، سنسورهایی که این عملیات را مدیریت می کنند و دریچه هایی که ورد و خروج هوا را به اتاق بر عهده دارند.

توجه کنید که تجهیزات تهویه در اتاق تمیز با تجهیزات تهویه در مکان های معمولی در افزایش عرضه هوا، نوع فیلتر های استفاده شده و فشار بالای اتاق متفاوت است.

 

مراحل راه اندازی اتاق تمیز برای بیمارستان

با توجه به این که بیمارستان ها از مهم ترین مکان هایی هستند که نیاز به اتاق تمیز با تجهیزات پیشرفته و سطح کلاس بسیار بالا دارند مراحل راه اندازی اتاق تمیز نیز برای آن بسیار با اهمیت است.

هر کلین روم با توجه به توانایی تجهیزات آن در تصفیه هوا و تهویه ذرات آلودگی درآن دسته بندی می شوند. با توجه به بالا بودن کلاس اتاق تمیز در بیمارستان ها استفاده از تهویه مناسب و تجهیزات قوی در آن بسیار مهم است. از اتاق تمیز در بیمارستان ها برای بیماران خاص و یا اتاق های ایزوله استفاده می شود.

 

 تجهیزات اتاق تمیز

 

قیمت تجهیزات اتاق تمیز

بسته به نوع اتاق باید از تجهزات مناسب برای این اتاق ها استفاده نمود. این تجهیزات نیز بسته به نوع ظرفیت دارای قیمت های متفاوتی هستند. حتما هنگام شروع مراحل راه اندازی اتاق تمیز باید به نوع تجهیزات و قیمت آن ها توجه نمود.

از مهم ترین تجهیزاتی که در هر اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرد می توان به این تعداد اشاره نمود.

انواع تجهیزات تصویه و تهویه هوا مانند هواساز هایژنیک

تجهیزات فیلتراسیون هوا

حلقه های آب سرد

سیستم مانتیتورینگ سنجش رطوبت، دما و فشار

انواع میز و صندلی ها

اگزاست فن

ابزارهای دقیق

به چه نکاتی هنگام ساخت اتاق تمیز توجه کنید

از موارد مهمی که در زمان ساخت اتاق تمیز باید مد نظر قرار گیرد می توان موارد زیر را نام برد:

  • این اتاق ها باید حتما صاف و یک پارچه و مقاوم در برابر انواع تراشه ها ساخته شوند.
  • نباید هیچ گونه درز و شکاف در این اتاق دیده شود.
  • پوشش اپوکسی بهترین پوشش برای سطوح در این اتاق است.
  • نصب درب ها باید به صورت تراز صورت گیرد. در غیر این صورت باید از سره برای شیب دار نمودن آن ها استفاده شود.
  • برای انجام مراحل راه اندازی اتاق تمیز با رعایت کلیه استانداردها از گروه تخصصی ما در سایت استفاده نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه فرمایید.

برای سفارش و دریافت مشاوره از کارشناسان شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان با شماره ۰۹۱۲۲۲۶۷۳۹۶ تماس بگیرید. 

 

 

امتیاز دهید :