نظافت اتاق تمیز - نکات مهم تمیز کردن اتاق تمیز

تمیز کردن اتاق تمیز باتوجه به اینکه اتاق تمیز یا کلین روم در واقع فضایی محصور است که در آن ذرات، آلاینده ها و آلودگی های موجود در هوا، دارای حد بسیار کمی هستند بسیار ضروری است. سقف و دیوارهای کلین روم از ساندویچ پانل ها ساخته شده اند.

اتاق های تمیز دارای تجهیزاتی هستند که می توانند حجم آلاینده ها را کنترل کنند و در صورت وجود آنها را از بین ببرند و با استفاده از این تجهیزات علاوه بر کاهش آلاینده و ذرات آلوده، رطوبت هوا نیز کنترل می شود. مشخصات اتاق های تمیز با توجه به احتمال وجود میکروب و آلاینده در هر متر مکعب از فضا تعیین می شود.

به طور دقیق می توان گفت که اتاق تمیز محیطی با آلایش کنترل شده ذرات معلق در فضاست که در هر متر مکعب آن تعداد معینی ذره موجود است. معمولا برای تولید مواد نیمه رسانا مانند ژرمانیوم، سیلیکون یا برای تولید لوازم تکنولوژیک پزشکی و زمینه های دیگر به کار گرفته می شود.

جریان هوای هدایت شده به داخل کلین روم توسط دستگاه های مخصوص تصفیه و فیلتر می شوند و هوای داخل محیط اتاق تمیز به طور دائم در چرخش و تصفیه مجدد قرار می گیرد. کارکنان نیز از اتاق های تعویض لباس وارد می شوند. کلاه، دستکش، روپوش، کفش ویژه و…بسته به کلاس بندی استفاده می کنند.

 

چند وقت یکبار نیاز به تمیز کردن اتاق تمیز است؟

 

برای تمیز کردن اتاق تمیز باید بعد از اینکه زمان و منابع خود را برای مجهز کردن اتاق تمیز خود با بهترین مواد و تجهیزات اختصاص دادید، بایستی اطمینان حاصل کنید که کلین روم را بصورت یک محیط کاملاً تمیز حفظ می کنید تا اتاق تمیز شما بتواند در بالاترین سطح عملکرد خود کارایی داشته باشد.

فاکتورهای زیادی برای اطمینان از تمیز بودن اتاق تمیز شما از محصولات مورد استفاده گرفته تا پرسنلی که از آنها استفاده می کنند وجود دارد. مهم نیست که اتاق تمیز شما دارای چه درجه بندی(کلاسبندی) باشد، تمیز کردن اتاق تمیز شما طول عمر را تضمین می کند و کارایی را بهبود می بخشد.

تمام اتاق های تمیز(کلین روم) نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارند تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. اتاق های تمیز باید مطابق با یک برنامه منظم، با انجام کارهای روزانه و هفتگی، تمیز شوند.

استانداردهای صنعت متفاوت است

اتاق های تمیز(کلین روم) در استفاده بسیار متفاوت هستند. اتاق های تمیز تولیدی یا صنعتی، عملکرد یا استانداردهای مشابه اتاق بهداشت نظیر داروخانه یا آزمایشگاه را ندارند. بسته به صنایعی که در آن فعالیت می کنید، اتاق تمیز شما دارای یک طرح بندی خاص، درجه ISO و استاندارد پاکیزگی خواهد بود. بنابراین، برنامه و روش تمیز کردن آن نیز متفاوت خواهد بود. اتاق های تمیز با درجه ISO بالاتر باید در سطوح بهداشتی بسیار بالاتر نگهداری شوند تا احتمال تداخل ذرات ریز و آلودگی ها کاهش یابد.

برعکس ، اتاق های تمیز با درجه کلاس پایین تر ، اگرچه ممکن است توسط برخی از آلاینده ها یا اندازه ذرات کوچکتر تهدید شوند ، اما برای حفظ استانداردها و کارایی نیاز به نظافت منظم دارند.

پیشگیری مهم است

بهترین راه برای تمیز نگه داشتن اتاق تمیز این است که قبل از ورود به اتاق تمیز از روش های بهداشتی مناسب پیروی کنید. این موارد شامل مواردی مانند شستن و خشک کردن کامل دست ها، استفاده از دستکش های استریل و بدون پودر، پیروی از روکش مناسب برای کلاس ISO شما و اطمینان از دسترسی همه کارمندان به لباس ها و ابزار مناسب آنها است.

در یک بررسی کامل، با وارد کردن صفر آلودگی به محیط اتاق تمیز از آلودگی جلوگیری خواهیم کرد. البته، این عملاً غیرممکن است، به همین دلیل تمیز کردن و نگهداری منظم اتاق تمیز و سیستم های آن بسیار مهم است.

 

روش تمیز کردن اتاق تمیز

تمیز نگه داشتن فضای کار خود نیاز به پایبندی مجدانه به کارهای نظافت روزانه و هفتگی دارد. بسته به سختگیری استاندارد کلاس شما، ممکن است لازم باشد اهداف سختگیرانه تری اضافه شود، یا این وظایف باید بیشتر انجام شود.

هرگونه تسهیلات شما نیاز دارد تا با یک برنامه تمیز کردن تمام وظایف را به روشنی مشخص کند و از طریق آن درک و دنبال کردن آنها را آسان کنید.

در اینجا پروتکل های تمیز کردن عمومی که برای نیازهای گسترده در اتاق تمیز توصیه می شودو در تمامی کلاسبندی های کلین روم کاربرد دارد آورده شده است.

روزانه

قبل از شروع شیفت، از یک پاک کننده مرطوب در کف و جاروبرقی استفاده کنید تا خشک شود.
همه دیوارها را با استفاده از خلا فیلتر HEPA وکیوم کنید.
تمام پنجره ها و محل عبور را بشویید و پاک کنید.
در پایان هر شیفت کاری، تمام مناطق کار را پاک کنید. این ممکن است لازم باشد که با استانداردهای کلاس بالا بیشتر اتفاق بیفتد.
برای جلوگیری از آلودگی بیشتر، محصولات و لوازم را بین شیفت ها کنار بگذارید.


هفتگی

کف ها را با شوینده مخصوص اتاق تمیز، آب مقطر و فیلتر HEPA پاک کنید.
دیواره ها را با اسفنج مرطوب و آب مقطر پاک کنید و سپس در خلا خشک کنید.

بصورت موردی

سقف باید با مواد شوینده و آب مقطر شسته شود تا باقیمانده یا رسوب از بین برود.
با استفاده از یک اسفنج مرطوب، همه لنزهای نور را پاک کنید.
تشک های چسبناک را به محض مشاهده ساییدگی عوض کنید.
به یاد داشته باشید، اتاق تمیز خاص شما ممکن است نیاز به تمیز کردن تخصصی داشته باشد. از طریق تمیزکاری روشمند می توانید توانایی اتاق تمیز خود را در خدمت رسانی به شما و امکانات خود افزایش دهید.

 

نظافت اتاق تمیز: چه باید بدانید

توجه به این نکته مهم است که حتی اگر یک برنامه تمیزکاری منظم را دنبال کنید، آلودگی ها همچنان به اتاق تمیز شما نفوذ می کنند و روند کار را قطع می کنند. تمیز کردن اتاق تمیز کردن چیزی فراتر از پروتکل است. همچنین به محصولات، افراد و بررسی عملکرد منظم شما متکی است.

محصولات مهم هستند

تمیز کردن محصولاتی که به طور نامناسب استریل شده یا برای استفاده در اتاق تمیز نامناسب هستند، می تواند دلیل آلودگی باشد. توصیه می شود برای پاک کردن سطوح از آب یونیزه و مقطر استفاده کنید و فقط از مواد تمیز کننده مخصوص اتاق تمیز استفاده کنید.

تمام مواد شیمیایی و حلالها برای تمیز کردن باید خنثی و غیر یونی و همچنین کف نباشد تا از تجمع در سطح با گذشت زمان جلوگیری شود. اتاق های تمیز کلاس ایزو بالا (سطح ISO 5-7) اغلب نیاز به ضدعفونی کننده ها قبل از استفاده دارند تا از اتاق تمیز در برابر هرگونه آلودگی محافظت شود.

هرگز از اسکراب یا پارچه هایی که باعث ریزش یا خوردگی سطوح می شوند استفاده نکنید. در عوض، فقط از پلی استر بافته شده استفاده کنید که برای استفاده در اتاق تمیز مشخص شده است.

از سیستم پاک کن استفاده کنید که آب کثیف و تمیز را جدا کند و باعث خراش و آلودگی کف یا دیوارها نشود. یک پروتکل شستشو را دنبال کنید که کف را بدون پخش شدن آب کثیف در مناطق تمیز، به طور موثر تمیز می کند.

همچنین آوردن تمام مواد مورد نیاز - از جمله جاروها و مواد تمیز کننده - قبل از شروع تمیز کردن، یک روش خوب است. به این ترتیب، پس از اتمام مراحل، فقط یکبار باید از آن خارج شوید و احتمال آلودگی را کاهش دهید.

 

آموزش کارکنان برای تمیز کردن اتاق تمیز

ایستاده کنار کامپیوتر

همه کارکنان و پرسنل نگهبان باید در زمینه روش های لباس پوشیدن، روش های عقیم سازی محیط زیست و نگهداری تجهیزات عمومی آموزش کافی داشته باشند. مهم است که آنها درک کاملی از بهترین روش ها برای حفظ استانداردهای کلاس اتاق تمیز داشته باشند.

کارکنان همچنین باید بدانند که در صورت نشت چه کاری باید انجام دهند. ابزار و وسایل تمیز کردن اتاق باید در دسترس باشد، اما در فضای باز که ممکن است آلودگی متقابل رخ دهد، نباید از آن استفاده شود. داشتن راهنماها و چک لیست های تمیز کردن به وضوح در اتاق به کارکنان در حفظ محیط بهداشتی کمک می کند.

معاینات منظم

حتی اگر همه کارها را درست انجام می دهید، به بررسی سیستم ها و هوا برای کنترل کیفیت آنها و حفظ سطح ذرات ادامه دهید. از نمونه گیرهای هوا یا صفحات ته نشین می توان برای آزمایش موجودات زنده و اندازه گیری ذرات در فوت مکعب استفاده کرد.

علاوه بر این، بررسی های منظم سیستم HVAC شما اطمینان حاصل می کند که درجه حرارت ثابت، سطح رطوبت و تغییر مداوم هوا مشخصات ISO شما را حفظ می کند.

سایر عوامل

بسیاری از متغیرهای دیگر می توانند روند تمیز کردن را مختل کنند. طرح اتاق تمیز شما باید یک تغییر هوا را عاری از هرگونه مانعی که می تواند جریان هوا را قطع کن ، ایجاد کند.

مبلمان، مواد تمیز کننده و حتی پرسنل می توانند به طور تصادفی فیلترهای HEPA را که مسئول تمیز کردن هوا هستند، مسدود کرده و باعث جمع شدن آلودگی ها شوند.

اگر نگران این هستید که ساختار شما کارایی لازم را ارتقا ندهد، به کارکنان خود دستور دهید که راه های هوایی را در حین تمیز کردن تمیز نگه دارند یا با کارشناسان طراحی کلین روم صحبت کنند.

تمیزکاری اتاق تمیز شما به نیازهای خاص شما، درجه ISO و میزان استفاده از امکانات شما بستگی دارد. رعایت یک برنامه منظم نظافت، استفاده از عوامل تمیز کننده مخصوص اتاق تمیز و آموزش صحیح کارکنان در مورد روشهای ضدعفونی کننده به شما کمک می کند تا از محیط اتاق تمیز خود محافظت کرده و کارایی تأسیسات خود را افزایش دهید.

اتاق تمیز در طراحی کارخانه ، شرکت های داروسازی، بهداشتی، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و شیمیایی کاربرد دارد. شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان جهت معتبر سازی و تست تجهیزات بسیار موفق عمل نموده است.

کارخانه اندیشگران جامع صنعت ایرانیان به عنوان اولین شرکت برپا در ایران با فروش حداکثری و سهم بزرگ بازار ایران و بعضا در خارج از کشور در صنعت اتاق تمیز و تجهیزات و لوازم آن با کیفیت درجه یک و مطرح اندیشگران جامع صنعت ایرانیان را به برند اول، اصل و برتر تبدیل نموده است.

همچنین شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان جایگاه نخست و درجه یک در مشاوره تخصص و توسعه محصول را در ایران و خارج از کشور داراست. دلیل موفقیت و رشد روز افزون کارخانه اندیشگران جامع صنعت ایرانیان رضایت خاطر صد در صد مشتری به عنوان اصلی ترین پلن ها و استراتژی های مدیران طراحان و متخصصان شرکت می باشد.

همچنین، شرکت اندیشگران جامع صنعت ایرانیان علاوه بر طراحی و ساخت هواسازهای صنعتی جهت نگهداری و اورهال هواسازهای کارخانجات صنعتی و بیمارستان ها و کارخانجات داروسازی خدمات ویژه ای ارائه میدهد.

اگر در حال تمیز کردن اتاق تمیز خود هستید و هنوز به نتیجه دلخواه خود نرسیدید، شاید زمان کمی برای تعمیر و نگهداری فرا رسیده باشد. برای اطمینان از اینکه همه چیز در اتاق تمیز شما همانطور که باید کار می کند با متخصصان شرکت اندیشگران در تماس باشید.

 

امتیاز دهید :