نکات مهم در خرید تجهیزات اتاق تمیز

ساخت اتاق تمیز (کلین روم) در صنایع امروزه به امری لازم الاجرا تبدیل شده است. این اتاق ها برای کنترل کیفی در صنایع بسیاری مورد استفاده واقع می شود. تجهیزات این اتاق ها نیز از ضروریات در این اتاق ها محسوب می شود. نکات مهم در خرید تجهیزات اتاق تمیز را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

 

اتاق تمیز چیست؟

این اتاق ها به مکان هایی اطلاق می شود که هیچ گونه آلودگی و میکروب در آن وجود نداشته باشد. از بین بردن این آلودگی ها نیز توسط تجهیزات این اتاق ها انجام می شود. معمولا در صنایع مختلف از این اتاق ها برای کنترل کیفی محصولات استفاده می شود. از صنایع و مکان هایی که در آن از اتاق تمیز در آن استفاده می شود می توان به این تعداد اشاره نمود.

  • بیمارستان ها
  • صنایع تولیدات مواد غذایی و بهداشتی
  • کارخانجات تولید دارو
  • صنایع نانو
  • پژوهشگاه ها
  • کلینیک ها پیوند اعضا
  • صنایع نظامی و هوا فضا و ...


تجهیزات اتاق تمیز (کلین روم)

برای این که اتاق تمیز عملکرد و راندمان بالایی داشته باشد باید از تجهیزات کار آمد در آن استفاده شود. این تجهیزات کمک می کند تا در وقت و هزینه ها صرفه جویی بیشتری به عمل آمده و بتوان با استفاده از آن به یک طراحی ایده آل و سبز دست پیدا نمود. برای همین باید به نکات مهم در خرید تجهیزات توجه شود.

 

خرید تجهیزات اتاق تمیز

 

نکات مهم در خرید تجهیزات اتاق تمیز

از نکات مهم در خرید تجهیزات اتاق تمیز (کلین روم) توجه به کیفیت و تکنولوژی پیشرفته این تجهیزات است. از مهمترین تجهیزاتی که در این اتاق ها مورد مصرف قرار می گیرند می توان به این موارد اشاره نمود.

  • سد هوا 
  • پرده هوا
  • پس باکس های هوایی
  • دوش هوا در اتاق تمیز (اتاق تمیز)

دوش هوا در تجهیزات اتاق تمیز

از بارزترین ویژگی های اتاق تمیز عدم وجود هیچ گونه ذرات و آلودگی در این اتاق ها است. برای این که هنگام ورود افراد به اتاق نیز هیچ گونه آلودگی همراه با این افراد وارد اتاق تمیز نشود باید از دوش هوا بین دو اتاق تمیز استفاده شود. عملکرد این دوش ها به این صورت است که قبل از ورود افراد به اتاق تمیز (اتاق تمیز) در زیر دوش هوا قرار گرفته و این دوش ها که در اتاق انتظار نصب می شوند قابلیت پخش هوا را با فشار بسیار زیاد دارا می باشند. هوا با فشار زیاد از اطراف و در جهت های مختلف به این افراد برخورد نموده و هر گونه آلودگی از بدن آنها جدا می شود و سپس این آلودگی ها از سمت دیگر اتاق به سمت بیرون رانده می شوند.

هنگام خرید تجهیزات اتاق تمیز و دوش هوا باید توجه نمود که این دوش ها به فیلتر های هپا مجهز بوده و سرعت هوای خارج شده از آن نیز بیشتر از 4 هزار متر بر ثانیه باشد.

 

پرده هوا در تجهیزات اتاق تمیز (اتاق تمیز)

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز اتاق تمیز که باید حتما هنگام خرید تجهیزات اتاق تمیز تهیه شود پرده هوا می باشد. عملکرد این پرده به این صورت است که با ایجاد یک لایه نازک هوا در جلوی درب ورودی اتاق تمیز باعث سیرکوله نمودن هوا می شود. هنگام خرید تجهیزات اتاق تمیز باید توجه شود که زاویه قرار گیری و سرعت جریان هوا به شرایط درب این اتاق بستگی دارد. این پرده باعث معلق شدن هوای نفوذ کننده به اتاق می شود. توجه نمایید که حتما باید قرار گیری پرده هوا به گونه ای باشد که تغییرات فشار را به راحتی جبران کند.

از مهمترین مزایای استفاده از پرده هوا ممانعت از اتلاف انرژی و ذخیره نمودن انرژی در اتاق تمیز (کلین روم) و جلوگیری از ورود هوای آلوده به این اتاق است. قرار گرفتن این پرده می توان به دو صورت افقی در بالای درب و یا عمودی در کنار دو سمت درب اتاق تمیز باشد.

 

نکات مهم در خرید تجهیزات اتاق تمیز

 

فیلترهای هپا در تجهیزات اتاق تمیز

برای این که هیچ گونه آلودگی به محیط اتاق تمیز (کلین روم) وارد نشود باید از فیلترهای مخصوصی در این اتاق ها استفاده شود. هنگام خرید تجهیزات اتاق تمیز باید توجه نمود حتما از فیلتر های هپا برای این اتاق ها استفاده شود. بر حسب این که اتاق تمیز در کدام کلاس قرار گرفته باشد درجه بندی ذرات هوا توسط فیلترهای هپا صورت می گیرد.

امروزه از انواع فیلتر هپا و فیلتر های اولپا در اتاق های تمیز در مکان های مختلف استفاده می شود. تفاوت این دو نوع فیلتر در تصفیه اندازه ذرات موجود در هوا می باشد. فیلترهای هپا قادر به تصفیه ذرات تا اندازه 0.3 میکرون و فیلترهای اولپا ذرات 0.13 میکرون را دارد.

 

توجه به چند نکته مهم هنگام خرید تجهیزات اتاق تمیز

هنگام خرید تجهیزات اتاق تمیز باید به کلاس اتاق تمیز (کلین روم) توجه نمود. با توجه به این که اتاق تمیز در کدام یک از کلاس های رتبه بندی قرار می گیرد نیاز به تجهیزات وابسته به آن را دارد.

به عنوان نمونه در هنگام خرید تجهیزات اتاق تمیز برای اتاق تمیز با کلاس 100 و پایین تر نیاز به تهیه سد هوایی نیست. و در اتاق های تمیز که در صنایع مورد استفاده واقع می شوند با کلاس بالاتر از 1000 استفاده از سد هوایی مناسب است. در اتاق تمیز با کلاس کمتر از 100 و بالاتر از 1000 لازم است که از دوش هوایی در آنها استفاده شود.

استفاده از دوش هوایی در اتاق تمیز آزمایشگاه ها و یا صنایع تولید دارو امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. هنگام خرید تجهیزات اتاق تمیز برای این اتاق ها حتما دوش هوا تهیه نمایید.

توجه به طبقه بندی اتاق تمیز مانع از خرید تجهیزات غیر ضرور برای این اتاق ها می شود. اتاق های تمیز بر چند اصل دسته بندی می شوند.

  • با توجه به تعداد ذرات
  • با توجه به کاربری اتاق

برای خرید تجهیزات اتاق تمیز با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می توانید به سایت ما مراجعه و با کارشناسان در این سایت مشاوره نمایید.

امتیاز دهید :