کاربرد اتاق تمیز در صنایع

طراحی و ساخت اتاق تمیز مطابق با استانداردهای بین المللی و در نظر گرفتن تمامی پارامترهای ضروری به منظور اجرای اصولی و متناسب با شرایط پروژه های صنعتی و غیر صنعتی، از مهم ترین خدمات ارائه شده توسط شرکت اندیشگران جامع صنعت ایران به شمار می آید. تمامی مراحل مورد نیاز به منظور ساخت اتاق های تمیز، توسط پرسنل مجرب، تجهیزات مدرن و الگوبرداری از آخرین تکنولوژی و استانداردهای بین المللی، طراحی و اجرا خواهند شد. امروزه انواع مختلف اتاق تمیز (کلین روم) به منظور تولیدات مختلف صنایع داخلی کاربرد فراوان داشته و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

اتاق تمیز (کلین روم) چیست؟

اتاق تمیز و یا اصطلاحا Clean Room به اتاق و یا محیطی گفته می شود که تمامی پارامترهای موثر در پاکسازی محیط و ممانعت از ورود ذرات معلق، آلودگی های محیطی و آلودگی های میکروبی، در آن به شکل استانداردی کنترل شده و از فیلتراسیون قدرتمندی نسبت به ورود آلودگی ها برخوردار می باشد. دما، رطوبت و فشار محیط، از مهمترین عوامل کنترل شونده توسط سیستم های تهویه، تجهیزات و تاسیسات مکانیکی، برقی و الکتریکی در این محیط هستند که مانع از ورود، زیست، تکثیر و انتشار ذرات و میکروارگانیسم های آلوده کننده خواهند شد.

 

اتاق تمیز در صنعت

 

طراحی اتاق های تمیز (کلین روم)

طراحی و تعداد فیلترهای مورد استفاده، خطوط جریان هوا، سیستم  های تهویه و تاسیسات کنترل کننده فشار محیط، نوع و تعداد تاسیسات برقی و مکانیکی در محیط بستگی به نوع پروژه و فضای مورد نظر به منظور استفاده از اتاق های تمیز داشته و توسط کارشناسان مجرب، متخصص و کارآزموده در این زمینه تخمین و طراحی خواهد شد.

 

اهمیت استفاده از Clean Room

خوشبختانه امروزه اهمیت استفاده از اتاق تمیز در پیشبرد موفق و تولید محصولات باکیفیت حوزه های مختلف صنایع داخلی، منجر به فعالیت بسیاری از شرکت های دانش بنیان و کارآفرین در این زمینه شده و توانسته است با ایجاد یک بستر هدفمند، وابستگی وارداتی در خصوص دریافت قطعات، طراحی و ساخت انواع مختلف کلین روم در صنایع را به خودکفایی داخلی مبدل نماید. استفاده از اتاق های تمیز با رعایت استانداردها و پروتکل های جهانی، تاثیر بسیار زیادی در تولید محصولات باکیفیت، بهداشتی و متناسب با نیاز بازار مصرف داشته و از هدررفت هزینه های اضافی، پیشگیری خواهد نمود.

 

اتاق تمیز در صنعت شیمی

 

کاربرد اتاق تمیز در صنایع مختلف

همانطور که پیشتر نیز اشاره گردید، کلین روم در بسیاری از پروژه های مختلف صنعتی کاربرد موثر داشته و با توجه به محیط اطراف و فضای داخلی اتاق، نقشه تاسیسات مکانیکی، برقی و الکتریکی و طراحی سیستم های اجرایی، از انواع مختلفی برخوردار می باشد.

 

صنایع پزشکی و داروسازی

یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد کاربرد اتاق های تمیز، در صنایع مربوط به داروسازی و پزشکی است. تولید محصولات و تجهیزات مختلف پزشکی با ضریب و استانداردهای بهداشتی، فرمولاسیون، فراوری و تولید انواع مختلف داروهای گیاهی و شیمیایی در لابراتوارهای داروسازی و آزمایشگاه های تحقیقاتی و کنترل کیفی، از مهمترین موارد استفاده از اتاق تمیز در صنعت پزشکی و داروسازی جهان است.

 

صنایع غذایی

صنایع غذایی و تولیدات وابسته به این صنعت، از دیگر موارد کاربرد کلین روم به منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی و حفظ سلامت مصرف کنندگان است. آزمایشگاه های کنترل کیفی و خط تولید تمامی محصولات غذایی و نوشیدنی ها، از موارد کاربرد اتاق تمیز در صنایع غذایی جهان هستند.

 

اتاق تمیز در صنایع بیوتکنولوژی

 

صنایع مربوط به بیوتکنولوژی

تولید واکسن، تولید انواع مختلف آنتی بیوتیک های خوراکی و تزریقی و سایر پروژه های مرتبط با مهندسی ژنتیک، بافت شناسی، کشت سلولی و جنین شناسی از مهمترین موارد کاربرد کلین روم در این حوزه از صنایع داخلی به شمار می آیند.

 

صنایع الکترونیک و اپتیک

خوشبختانه در چند سال اخیر تولیدات داخلی مربوط به این صنعت، پیشرفت بسیار زیادی داشته و توانسته است یک توازن رضایت بخش در بازار تولید و مصرف ایجاد نماید. تولید تمامی دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی در حوزه مهندسی پزشکی و تجهیزات مربوط با علوم چشم پزشکی، از مهمترین و اصلی ترین کاربردهای اتاق تمیز در حوزه صنایع الکترونیک و اپتیک کشور است.

 

صنایع شیمیایی

یکی دیگر از موارد کاربرد کلین روم در تولیدات مربوط به صنایع شیمیایی از جمله تولید گازهای شیمیایی به منظور کاربردهای صنعتی، پزشکی و کشاورزی است. تولید انواع مختلف مواد منفجره، تولید بسپارها، الاستومرها و ترکیبات مرتبط با کودها و سم های شیمیایی و انواع حشره کش ها از دیگر موارد کاربرد اتاق تمیز در انواع مختلف آن، با توجه به شرایط و موقعیت پروژه های تولیدی در این حوزه از صنایع است.

 

ساخت اتاق تمیز در صنعت

 

حوزه های تحقیقاتی و مطالعاتی

کاربرد اتاق تمیز در تمامی حوزه های تحقیقاتی و مطالعاتی منتهی به تولیدات داخلی در صنایع مختلف، اهمیت بسیار زیادی داشته و در تمامی زمینه های پزشکی و پیراپزشکی از جمله کشت سلول های بنیادی، روش های باروری خارج از رحمی و آزمایشگاهی، فناوری میکروالکترونیک و ... مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تولیدات مربوط به صنایع خودروسازی، صنایع هوا و فضا و صنایع نظامی از دیگر کاربردهای صنعتی اتاق تمیز در سراسر جهان به شمار می آیند.

 

شرکت اندیشگران جامع صنعت ایران

شرکت اندیشگران جامع صنعت ایران از جمله شرکت های دانش بنیان در حوزه طراحی، تولید و راه اندازی تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز اتاق تمیز و خط تولید کارخانجات مختلف است. این شرکت فعالیت رسمی خود را با جذب پرسنل و نیروهای متخصص و مجرب با هدف ارائه خدمات رضایت بخش به منظور افزایش و بهبود کیفیت پروژه های مختلف با هدف ایجاد خودکفایی داخلی و کاهش نیاز به واردات آغاز نموده و توانسته است با مضاعف نمودن تلاش های شبانه روزی خود، گامی موثر در همگام سازی بازار تقاضا و عرضه برای تمامی تولیدکنندگان برداشته باشد. شرکت اندیشگران جامع صنعت ایران، افتخار اجرای بسیاری از پروژه های بزرگ در سازمان ها و ارگان های دولتی را داشته و با استفاده از آخرین و جدیدترین متدهای مرتبط با تکنولوژی های جهانی در خصوص تولید قطعات و راه اندازی اتاق تمیز، موفق به کسب رضایت مندی و اعتماد مشتریان خود در این زمینه شده است.

امتیاز دهید :